Boktips – Att hitta glädje i skrivandet

atthittagladjeiskrivandet

”Att hitta glädje i skrivandet” är en skrivarbok av författaren Kim M. Kimselius som gett ut ytterligare en bok om skrivande. Men Kim är kanske främst känd för sina historiska äventyrsböcker. Läs mer.

Jag upplever att den här boken inte bara berättar om skrivandet, den beskriver även tydligt ”hur” man går tillväga när man vill skriva en bok. Från början med hur man kan hitta idéer, t ex genom drömmar och egna livserfarenheter Den ger även konkreta tips kring upplägg och innehållsplanering, ända från början, fram till en färdig bok med olika möjligheter till publicering, marknadsföring osv. Det berättas även om de klassiska delarna inom skrivandet man behöver behärska som skicklig författare; karaktärer, miljöskildring, gestaltning, dialog m.m. Det finns också gott om konkreta tips, råd och till och med mallar för innehållsplanering, uppdelning av långa texter, hur man kan göra för att skriva fler berättelser samtidigt och mycket annat.

En annan bra sak är att boken är lättläst. Den är omfattande (416 sidor), men har en tydlig uppdelning med många, korta kapitel. Det gör att man kan sträckläsa boken (som jag gjorde eftersom jag omöjligen kunde sluta när jag väl börjat), men det går lika bra att slå upp de delar men är mest intresserad av och läsa bara en del i taget i den ordning man vill. Perfekt om man har ont om tid, men söker snabba svar för att komma framåt snabbt i skrivandet.

Det som också är fint med boken är att den verkligen inger hopp till alla människor som älskar att skriva. Man kan om man vill. Viktigast av allt är att skriva med glädje. Det ska vara kul att skriva! Om man älskar det man gör, blir det ofta bra.

Boken är fantastiskt bra. Och den är inte lik någon annan skrivarbok jag läst. Den ger dig både idéer, kunskap, mallar och kanske framför allt hopp, glädje och inspiration. När även du en dröm om att bli författare – läs! Som Kim skriver; ”Allting går – bara man vill och bestämmer sig för det.”

Och lyckas du så småningom med ditt skrivprojekt. Berätta om det, hur du gjorde och hjälp andra att uppfylla sin skrivardröm. Att ”skicka vidare” gör oss alla rikare. Ett fint, ärligt budskap som genomsyrar hela boken. Jag skriver Kim, jag skriver!

/Anni Svensson

Lämna en kommentar